Ustawa o ziemi uniemożliwiła finalizację postępowań wszczętych jeszcze przed wejściem w życie restrykcyjnych przepisów.   

Sąd Najwyższy zajmie się skierowanym przez Sąd Okręgowy w Olsztynie pytaniem prawnym dotyczącym ważności umowy warunkowej sprzedaży nieruchomości rolnej zawartej przed wejściem w życie przepisów ustawy o wstrzymaniu sprzedaży nieruchomości Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa.

Tzw. ustawa o ziemi uniemożliwiła finalizację postępowań wszczętych jeszcze przed wejściem w życie restrykcyjnych przepisów. W skali kraju znanych jest co najmniej kilkadziesiąt przypadków, w których jeszcze przed 30 września 2016 roku, czyli datą wejścia w życie nowych zasad handlu ziemią rolną i leśną, właściciele zawierali tzw. umowy warunkowe. Chodzi o takie kontrakty, które przewidywały wystąpienie z zapytaniem do Agencji o zainteresowanie skorzystaniem z prawa pierwokupu. Po raczej powszechnej odmowie ze strony Agencji właściciele mogli zawierać umowy sprzedaży. Problem polega jednak na tym, że w świetle nowych przepisów uprawnienie do nabycia nieruchomości rolnych jest powiązane zarówno z wykształceniem rolniczym, pięcioletnim zamieszkaniem w danej gminie oraz osobistym prowadzeniem gospodarstwa. Takie obwarowania zablokowały finalizację wielu umów i wywłaszczyły z prawa do nabycia kontrahentów, którzy pierwotnie znaleźli się w umowach warunkowych. Pytanie o dopuszczalność działania przepisów prawa wstecz stanęło właśnie przed Sądem Najwyższym.

Poza kwestią obrotu pomiędzy podmiotami prywatnymi, nierozwiązane i rodzące wiele kontrowersji pozostaje zagadnienie wywłaszczenia z prawa pierwokupu przysługującego dotychczasowym dzierżawcom nieruchomości rolnych. Na bazie nowych przepisów Agencja (dziś Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa) zahamował trwające postępowania i wykup gruntów rolnych w zgodzie z wcześniej zawieranymi umowami dzierżawy ze Skarbem Państwa. Wielokrotnie pozbawiono prawa tych dzierżawców, którzy jeszcze przed 30 kwietnia 2016 roku otrzymali wstępne zgody Agencji na nabycie ziemi. Nad tym zagadnieniem też wkrótce pochyli się Sąd Najwyższy.

Wielu ekspertów podkreśla, że tzw. ustawa o ziemi jest niekonstytucyjna w zakresie, w jakim wywłaszcza z prawa nabytych. O ile wola polityczna posłów głosujących za ustawą podyktowana była polskim interesem gospodarczym, o tyle uderzyła ona w uczciwych dzierżawców, którzy niejednokrotnie podejmowali decyzje kredytowe uzależniając je od, wydawałoby się, zagwarantowanej prawnie ekspektatywy nabycia nieruchomości rolnych.

 

swiatrolnika.info
fot. pixabay.com

Spotkanie ministrow rolnictwa z panstw Europy Środkowej

Dziś na Węgrzech (w Wyszehradzie) odbędzie się spotkanie ministrów rolnictwa z państw Grupy Wyszehradzkiej oraz Bułgarii, Chorwacji, Rumunii i Słowenii (GV4+4).

Więcej...
Ekoterroryzm coraz częściej pojawia się w debacie publicznej. Wywiad ze Szczepanem Wojcikiem

Prezes Instytutu Gospodarki Rolnej udzielił wywiadu dla portalu wmeritum.pl na temat zjawiska ekoterroryzmu, które...

Więcej...
133 mln euro na promocje produktów rolnych

Komisja Europejska w Rocznym Programie Prac na 2017 rok przeznaczy 133 mln euro na programy informacyjne i promocyjne...

Więcej...
Dlaczego Polska nie zdobywa rynku mleczarskiego w Azji – Analiza błędów

Podczas IV Forum Spółdzielczości Mleczarskiej mówiono dużo o możliwościach rynkowych...

Więcej...

   

Kontakt z Instytutem

Zapraszamy do współpracy. DOŚWIADCZENIE, które poprowadzi Cię na każdym kroku.

 

+48 (22) 299 70 35

biuro@instytutrolny.pl

2016 © Instytut Gospodarki Rolnej